St. Matthijskerk, Boschstraat 99 De bouw van deze kerk (14e - 16e eeuw) is voor het grootste gedeelte uit bijdragen van de lakenwevers bekostigd. Het gebouw bestaat uit een middenschip en 2 zijschepen, een koor met hoge ramen en een massieve, onvoltooide toren van mergel op een onderbouw van Naamse steen . De kerk bezit een beeld van Maria Magdalena van Jan van Steffeswert, een 15e eeuwse piëta, een Lodewijk XIV preekstoel, een 18e eeuwse doopvont en een fraai Bivignat orgel uit 1809. Verder zijn in de kerk aanwezig een kruisweg, in 1866 geschilderd door Prix-de-Rome winnaar Bruls, en ramen van Charles Eyck. De kerk is een half uur voor aanvang van de diensten te bezichtigen, maar niet tijdens de diensten. St. Mathiaskerk. De Sint Matthiaskerk is, bij wijze van spreken, bij elkaar gevloekt. Niet zozeer door de werklieden als wel door de lakenwevers. De kerk werd namelijk voor een belangrijk deel bekostigd uit de boetekas van het destijds zo machtige gilde der lakenwevers die in het noordelijk stadskwartier hun weefgetouwen hanteerden. Peter Heinrich Josef Gielen wordt geboren in Montzen (Aubel) in België op 14 juni 1863. Na de voltooiing van zijn opleiding aan het conservatorium van Luik, vestigt hij zich eerst te Haaren in het toenmalige Pruissen. Wat Gielen daar heeft gedaan is niet helemaal duidelijk maar het moet iets met muziek te maken hebben want als hij zich op 13 november 1885 in Maastricht vestigt staat hij te boek als organist van de St. Mathijskerk en is daarnaast ook pianoleraar. Dat hij zich hier thuis voelt blijkt wel uit het feit dat hij op 3 mei 1892 in Lanaken huwt met Helena Josephina Cecilia Eugenia Delnoy. Met haar krijgt hij tien kinderen waarvan er twee vroegtijdig overlijden
HISTORIE
St. Matthijskerk, Boschstraat 99 De bouw van deze kerk (14e - 16e eeuw) is voor het grootste gedeelte uit bijdragen van de lakenwevers bekostigd. Het gebouw bestaat uit een middenschip en 2 zijschepen, een koor met hoge ramen en een massieve, onvoltooide toren van mergel op een onderbouw van Naamse steen . De kerk bezit een beeld van Maria Magdalena van Jan van Steffeswert, een 15e eeuwse piëta, een Lodewijk XIV preekstoel, een 18e eeuwse doopvont en een fraai Bivignat orgel uit 1809. Verder zijn in de kerk aanwezig een kruisweg, in 1866 geschilderd door Prix-de- Rome winnaar Bruls, en ramen van Charles Eyck. De kerk is een half uur voor aanvang van de diensten te bezichtigen, maar niet tijdens de diensten. St. Mathiaskerk. De Sint Matthiaskerk is, bij wijze van spreken, bij elkaar gevloekt. Niet zozeer door de werklieden als wel door de lakenwevers. De kerk werd namelijk voor een belangrijk deel bekostigd uit de boetekas van het destijds zo machtige gilde der lakenwevers die in het noordelijk stadskwartier hun weefgetouwen hanteerden. Peter Heinrich Josef Gielen wordt geboren in Montzen (Aubel) in België op 14 juni 1863. Na de voltooiing van zijn opleiding aan het conservatorium van Luik, vestigt hij zich eerst te Haaren in het toenmalige Pruissen. Wat Gielen daar heeft gedaan is niet helemaal duidelijk maar het moet iets met muziek te maken hebben want als hij zich op 13 november 1885 in Maastricht vestigt staat hij te boek als organist van de St. Mathijskerk en is daarnaast ook pianoleraar. Dat hij zich hier thuis voelt blijkt wel uit het feit dat hij op 3 mei 1892 in Lanaken huwt met Helena Josephina Cecilia Eugenia Delnoy. Met haar krijgt hij tien kinderen waarvan er twee vroegtijdig overlijden